perjantai 5. syyskuuta 2014

Epiphany-selaimen myötä Raspberry Pi:n työpöytäkäyttö on jo siedettävää

Www-selain on ainakin itselleni tärkeä sovellus. Sillä hoituvat kaikenlaiset hommat. Raspberry Pi on kärsinyt tähän asti monipuolisen ja nopean selaimen puutteesta. Toki Chromium on saatavilla, mutta se on liian raskas. Midori puolestaan ei kykene ihan kaiken verkkomateriaalin näyttämiseen.

Kirjoitin Raspbianin uudelleen muistikortille, päivitin Raspbianin ja asensin Epiphanyn. Nyt www-selaimen käyttäminen "Raspissa" on jo siedettävää. Mitään kovin nopeaa homma ei vieläkään ole. Vaan kun vertaan entiseen, ero on huomattava.

Muistia kuluu paljon. Komento top näyttää, että Raspbian on napannut suuren siivun 512 Mt:n keskusmuistista. Loput menevät Epiphanylle. Keskusmuistia ei jää kuin rippeet jäljelle. Muita sovelluksia ei kannata avata rinnalle ellei ole pakko. Minulla on myös 256 Mt:n Raspberry Pi -versio. Se ei todennäköisesti jaksa ajaa Epiphanya kovinkaan nopeasti.

Olen alusta asti halunnut käyttää Raspberry Pi:tä nk. Desktop-koneena. Koko ajan olen saanut lukea, kuinka se ei ole mahdollista tai ainakin se on tuskallista. Se on ollut totta tähän asti. Koska olen käyttänyt vuoden ajan käytettyä ja jo vanhaa Chromebookia, olen samalla tottunut hieman hitaampaan tapaan työskennellä. Ruutu ei päivity ihan sillä tulenpalavalla sekunnilla. Jää aikaa miettiä, mitä seuraavaksi. Epiphany tuo Raspberry Pi:n hyvin lähelle Chromebookini nopeutta (noin silmämääräisesti). Voin vihdoin mm. päivittää tätä blogia juurikin Epiphanyn avulla.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti